söndag 7 februari 2016

Tiramisutårta med mandel och amaretto

Om du bara tänker pröva på ett nytt efterrättsrecept denna vinter så är den här tårtan en klar vinnare. Visst är det lite meckigt med flera olika moment men det är värt det. Jag lovar!



Jag hittade receptet dagarna innan jul i den nya svenska mattidningen Bagaren och Kocken. Som känt samlar jag även på tilltalande matmagasin så jag ville gärna pröva på detta tillskott i matmagasinsvärlden. Det var för en gångs skull ett väldigt bra inköp för jag använde många recept från just detta nummer. Just denna tårta hade jag som efterrätt på självaste julafton och det blev en succé. Min kära syster är känslig för laktos och gluten - så jag blev överlycklig då jag hittade glutenfria savoiardkex i Stockmanns Delikatess i Helsingfors. Laktosfri mascarpone finns däremot i de flesta S-markets åtminstone här i Ingå. Efterrätten var räddad för alla parter!

Recept för 8 bitar

50 g mandelspån
4 äggulor
4 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
250 g mascarpone
Rivet skal av en citron
2 dl vispgrädde
4 äggvitor
1 dl kallt espressokaffe
4 msk amaretto
ca 18 savoiardkex

GARNERA MED

Färska blåbär, hallon, jordgubb och/eller björnbär
Strimlad mörk choklad
Silverkulor

Gör så här:
1.     Rosta mandelspånet i en torr och het panna. Låt kallna. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker pösigt. Vänd ner mascarpone och citronskal.
2.     Vispa grädden i en annan skål. Vispa äggvitorna till ett styvt skum i en tredje skål.
3.     Vänd med luftiga tag ihop ostsmet, mandelspån, grädde och till sist äggvitor.
4.     Blanda kaffe och likör på en djup tallrik.
5.     Doppa hälften av kexen i likörblandningen. Lägg dem i en form med löstagbar kant som mäter 24 cem. Bred på hälften av smeten. Lägg på ytterligare ett lager likördoppade kex. Avsluta med resten av smeten.
6.     Täck över och frys minst 4 timmar. Ta fram tårtan i rumstemperatur 20 minuter före servering.Garnera med bär, choklad och silverkulor.

Jag e-postade chefredaktör Hélène Mönnich Börjeson på Bagaren och Kocken och frågade om jag får återge deras lyckade tårtrecept och det fick jag förstås. Kolla in Bagaren och Kocken via länken här under. De har också en nätbutik med läckra grejer för ditt kök!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar