söndag 1 november 2015

Mina snabba älgköttbullar

Här är ett recept som jag använder till både vardag och fest. Köttbullarna passar utmärkt till både barnkalas och festbuffébord. Receptet uppkom en av de dagar då tiden var knapp och mina två små flickor vrålhungriga.



Köttbullarna passar till vad som helst, pasta eller potatis. Jag serverar dem med potatismos, nypotatis (om det finns tillgång till dem) eller gamla hederliga kokta potatisar. Jag har en varmluftsugn, så tid och temperaturer är anpassade efter det. I en ugn utan varmluftsfunktion kan du behöva några minuter till.

20-25 köttbullar (Receptet går givetvis att dubblera)  

500 g malet älgkött
1 dl matlagningsgrädde eller gräddfil
En knivsudd curry
Lite paprikapulver
Några tag med svartpepparkvarnen
Salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser väl. Låt stå cirka 5 minuter. Under tiden kan du skala eller tvätta potatisar för kokning eller potatismos. Rulla köttbullar i önskvärd storlek och lägg dem tätt i en ugnsfast form eller på en plåt. Bullarna krymper en del. Låt köttbullarna vara i ugnen tills de är fint bruna utanpå, cirka 20-25 minuter. Inte längre för då blir de torra.

Vill du ha köttbullar i sås? Sätt köttbullar och sky i en liten gryta och häll över matlagningsgrädde. Garnera med färsk persilja eller gräslök.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar