måndag 6 november 2017

Rådjurssadel med risotto på svart trumpetsvamp

Den här klassiska festrätten behöver absolut inga pampiga tillbehör men eftersom jag hittade svarta trumpetsvampar i skogen så blev det en risotto på dem denna gång. Utsökt gott och passar nu till farsdag eller vilken helg som helst! Till den kan du gott dricka ett kraftigt italienskt rödvin så som Alanera, Amarone, Barolo eller Brunello.




RÅDJURSSADEL


Rådjurssadeln omfattar hela ryggpartiet: ytterfilé, innerfilé och revben. Rådjurets filéer är mycket små därför rekommenderar jag definitivt att man tillreder hela härligheten och först strax innan servering skär ut filéerna. Viltköttet blir också mycket godare och saftigare då det tillagas "på benet". OBS! Tillred aldrig rådjursfilé på låg temperatur eftersom köttet är så fint att det annars kan få en smetig konsistens. Sadeln från ett vuxet rådjur räcker gott till 4 personer. Är det ett ungdjur tillred två. Det finns inget värre än mat som tar slut mitt i middagen.

Recept
  • Putsa sadeln, gnid in köttet med salt, peppar och rosmarin. Sätt ugnen på 250 grader.
  • Värm olja och smör i en gryta. Bryn sadeln runtom.
  • Sätt sadeln i en ugnsfast form och stek i ca 15-20 min. Ta ut när innertemperaturen är ca 55-60 grader.
  • Vira in i folie och låt sadeln vila i minst 20 minuter.
  • Skär ut filéerna, lägg tillbaka dem i sadeln och servera.
OBS! Låt sadeln vila i minst 20 minuter men inte mer än 1,5h.

RISOTTO MED SVART TRUMPETSVAMP

Recept 4 pers.

4 dl     arborioris
400 g  svart trumpetsvamp
1         skalad och hackad schalottenlök
1         krossad vitlöksklyfta
10 dl   vatten
1         grönsaksbuljongtärning
½ dl   torrt vitt vin
100 g riven parmesan
smör till stekning
en näve färsk persilja
salt och nymald svart peppar
olivolja

  • Fräs schalottenlök och vitlök i smör i en gryta. Tillsätt riset och låt det fräsa med ca 2 min. Häll över vinet och låt koka in i riset. Häll på lite vatten samt buljongtärningen och låt koka på svag värme. Späd på med vatten undan för undan och låt koka ca 20 min. 
  • Rensa svampen och skär dem mitt i tu. Stek i smör i en stekpanna. Krydda med 1/2 tsk salt. Vänd ner ost och persilja i riset och krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar. Låt riset koka ytterligare ca 3 min.
  •  Lägg upp risotton på ett stort fat, ringla över 2 msk olja och mal över 1 krm peppar. Toppa med svampen. Lägg rådjurssadeln bredvid och servera!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar