torsdag 28 april 2016

Min älgfärspastasås för både ung och gammal

Efter en smärre fotoperation och sjukledighet är jag tillbaka vid spisen. Mina små flickor ville ha pasta med mammas ”pripelsås” och så blev det. För er som inte är bekanta med ordet så kan jag berätta att vi i Borgå, där jag har mina rötter, alltid kallar köttfärssås för ”pripelsås”. Jag tycker den helt klart bästa köttfärssåsen är gjord just på älgkött! Det här receptet är räddaren i nöden vid allt från bråda dagar till många runt middagsbordet. 



Recept för 6 personer

1 kg älgfärs
1 stor gul lök
1 burk hackade tomater (ca 2 dl)
2 dl matlagningsgrädde
2 tsk socker
½ tsk torkad basilika
salt
peppar
riven ost till garnering


Stek löken i smör eller olja i en gryta på hög värme. Tillsätt älgfärsen. Salta och peppra enligt smak. Rör om och stek tills köttet är genomstekt. Tillsätt de hackade tomaterna, basilika och socker. Rör om och låt puttra på låg värme ca 5-10 minuter. Smaka av och krydda lite till vid behov, häll i matlagningsgrädden. Låt puttra på låg värme några minuter eller tills pastan är klar. Servera genast. Pastan väntar inte! Smaklig måltid!

Minstingen äter med god aprit.

Barnportion.
Mammas portion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar